Kollektief

Kollektief

Diensten

Periode

Over het project

Kollektief is een inspirerend sociaal project uit Emmen dat zich richt op het empoweren van vrouwen met diverse culturele achtergronden. Door middel van creatieve trajecten ontdekken en ontwikkelen deze vrouwen hun talenten, wat zich onder andere uit in het maken van duurzame producten zoals tassen. Hoewel de stichting al een eigen identiteit had met een logo en huisstijl, ontbrak er een heldere structuur voor de toepassing ervan. Met name de uitdaging lag in het effectief hanteren van hun rijke kleurenpalet.

Om hun merkidentiteit te professionaliseren, heb ik een uitgebreid huisstijlhandboek ontwikkeld. Dit document dient als kompas voor alle visuele uitingen van de stichting. Een belangrijk onderdeel hiervan waren de concrete richtlijnen die ik creëerde voor het logogebruik, compleet met specifieke marges en maatvoering voor consistente toepassing.

De grootste uitdaging vond ik het harmoniseren van hun uitgebreide kleurenpalet van meer dan tien kleuren. Ik heb dit opgelost door een reeks doordachte kleurcombinaties te ontwikkelen, specifiek afgestemd op verschillende toepassingen – van achtergronden tot tekstkaders. Daarnaast heb ik een sterk typografisch systeem geïmplementeerd dat houvast biedt bij het ontwerpen van diverse communicatiemiddelen.

Voor hun social media presence ontwierp ik twee krachtige templates die hun merkidentiteit versterken en willekeurige Canva-creaties voorkomen. Deze templates voorzag ik van gedetailleerde specificaties voor kleurgebruik, tekstgrootte, marges en de karakteristieke afgeronde hoeken. 

Een bijzondere uitdaging was het vinden van de juiste balans tussen hun speelse merkidentiteit – perfect voor online presence – en de behoefte aan zakelijke uitstraling voor formele documenten. Ik heb deze uitdaging overwonnen door een Microsoft Word-template te ontwikkelen die hun merkessentie behoudt terwijl het voldoet aan professionele standaarden voor offertes, vacatures, brieven en facturen. 

 

Het resultaat? Een flexibel maar consistent designsysteem waarmee Kollektief hun belangrijke maatschappelijke missie krachtig kan communiceren, ongeacht het platform of medium.

"

Via de Nieuwe Gevers zijn wij in contact gekomen met Julien van Tartin. De Nieuwe Gevers is een online platform waar stichtingen en goede doelen een afgebakende opdracht uit kunnen zetten en waar professionals vanuit een vrijwillige bijdrage iets in kunnen betekenen. 

 

Vanuit stichting Kollectief hadden we de basis voor een huisstijl al wel staan zoals een logo, naam en kleuren. Toch hadden we nog niet de samenhang in gebruik van deze verschillende aspecten. We wilden graag een creatieve, speelse en toch zakelijke uitstraling die de diversiteit van ons bedrijf goed zou weerspiegelen. 

 

In een online meeting hebben we kennisgemaakt met Julien en wist hij op een doortastende manier helder te krijgen waar onze behoefte lag. Hij stelde goede vragen, toonde oprechte interesse en probeerde onze stijl en sfeer te vangen. In het tweede (online) gesprek, een paar weken later, had Julien gelijk een aantal voorbeelden gemaakt voor social media. Deze presenteerde hij aan ons met daarbij een uitleg waarom hij voor bepaalde vormen en kleurcombinaties had gekozen. Wij waren toen al erg onder de indruk. Binnen no-time had Julien onze kern en missie te pakken en hij maakte in zijn ontwerpen gebruik van symboliek die naadloos aansloot bij waar wij als organisatie voor staan. 

 

We gaven onze voorkeuren aan en voorzagen Julien van feedback. Ook hadden we de vraag om de huisstijl, naast social media gebruik, ook toe te passen op meer zakelijke uitingen zoals flyers, brieven en visitekaartjes. Nog weer een paar weken later spraken we online af en had Julien een heel branding-boek klaar waarin hij zowel de sociale als zakelijke vormen van branding voor ons had uitgewerkt. Heel gedetailleerd en uitgebreid heeft hij de branding uitgewerkt en toegelicht in onze afspraak. 

 

We zijn enorm blij met onze nieuwe branding. Waar andere vormgevers zeiden dat we teveel kleuren gebruikten of dat het te speels was voor zakelijke uitingen, ging Julien meteen aan de slag en keek juist hoe het wél mogelijk was. Hij is kordaat en doortastend, sluit aan op de behoeften van zijn klant, heeft een bak aan creativiteit en werkt snel en gedetailleerd. Wij zijn Julien van Tartin onwijs dankbaar en zijn erg blij met onze nieuwe branding! We raden Tartin dan ook zeker aan bij andere bedrijven!


– Maartje Wagensveld, Stichting Kollektief

"

Kollektief is een inspirerend sociaal project uit Emmen dat zich richt op het empoweren van vrouwen met diverse culturele achtergronden. Door middel van creatieve trajecten ontdekken en ontwikkelen deze vrouwen hun talenten, wat zich onder andere uit in het maken van duurzame producten zoals tassen. Hoewel de stichting al een eigen identiteit had met een logo en huisstijl, ontbrak er een heldere structuur voor de toepassing ervan. Met name de uitdaging lag in het effectief hanteren van hun rijke kleurenpalet.

Om hun merkidentiteit te professionaliseren, heb ik een uitgebreid huisstijlhandboek ontwikkeld. Dit document dient als kompas voor alle visuele uitingen van de stichting. Een belangrijk onderdeel hiervan waren de concrete richtlijnen die ik creëerde voor het logogebruik, compleet met specifieke marges en maatvoering voor consistente toepassing.

De grootste uitdaging vond ik het harmoniseren van hun uitgebreide kleurenpalet van meer dan tien kleuren. Ik heb dit opgelost door een reeks doordachte kleurcombinaties te ontwikkelen, specifiek afgestemd op verschillende toepassingen – van achtergronden tot tekstkaders. Daarnaast heb ik een sterk typografisch systeem geïmplementeerd dat houvast biedt bij het ontwerpen van diverse communicatiemiddelen. 

Voor hun social media presence ontwierp ik twee krachtige templates die hun merkidentiteit versterken en willekeurige Canva-creaties voorkomen. Deze templates voorzag ik van gedetailleerde specificaties voor kleurgebruik, tekstgrootte, marges en de karakteristieke afgeronde hoeken.

Een bijzondere uitdaging was het vinden van de juiste balans tussen hun speelse merkidentiteit – perfect voor online presence – en de behoefte aan zakelijke uitstraling voor formele documenten. Ik heb deze uitdaging overwonnen door een Microsoft Word-template te ontwikkelen die hun merkessentie behoudt terwijl het voldoet aan professionele standaarden voor offertes, vacatures, brieven en facturen. 

 

Het resultaat? Een flexibel maar consistent designsysteem waarmee Kollektief hun belangrijke maatschappelijke missie krachtig kan communiceren, ongeacht het platform of medium.

"

Via de Nieuwe Gevers zijn wij in contact gekomen met Julien van Tartin. De Nieuwe Gevers is een online platform waar stichtingen en goede doelen een afgebakende opdracht uit kunnen zetten en waar professionals vanuit een vrijwillige bijdrage iets in kunnen betekenen. 

 

Vanuit stichting Kollectief hadden we de basis voor een huisstijl al wel staan zoals een logo, naam en kleuren. Toch hadden we nog niet de samenhang in gebruik van deze verschillende aspecten. We wilden graag een creatieve, speelse en toch zakelijke uitstraling die de diversiteit van ons bedrijf goed zou weerspiegelen. 

 

In een online meeting hebben we kennisgemaakt met Julien en wist hij op een doortastende manier helder te krijgen waar onze behoefte lag. Hij stelde goede vragen, toonde oprechte interesse en probeerde onze stijl en sfeer te vangen. In het tweede (online) gesprek, een paar weken later, had Julien gelijk een aantal voorbeelden gemaakt voor social media. Deze presenteerde hij aan ons met daarbij een uitleg waarom hij voor bepaalde vormen en kleurcombinaties had gekozen. Wij waren toen al erg onder de indruk. Binnen no-time had Julien onze kern en missie te pakken en hij maakte in zijn ontwerpen gebruik van symboliek die naadloos aansloot bij waar wij als organisatie voor staan. 

 

We gaven onze voorkeuren aan en voorzagen Julien van feedback. Ook hadden we de vraag om de huisstijl, naast social media gebruik, ook toe te passen op meer zakelijke uitingen zoals flyers, brieven en visitekaartjes. Nog weer een paar weken later spraken we online af en had Julien een heel branding-boek klaar waarin hij zowel de sociale als zakelijke vormen van branding voor ons had uitgewerkt. Heel gedetailleerd en uitgebreid heeft hij de branding uitgewerkt en toegelicht in onze afspraak. 

 

We zijn enorm blij met onze nieuwe branding. Waar andere vormgevers zeiden dat we teveel kleuren gebruikten of dat het te speels was voor zakelijke uitingen, ging Julien meteen aan de slag en keek juist hoe het wél mogelijk was. Hij is kordaat en doortastend, sluit aan op de behoeften van zijn klant, heeft een bak aan creativiteit en werkt snel en gedetailleerd. Wij zijn Julien van Tartin onwijs dankbaar en zijn erg blij met onze nieuwe branding! We raden Tartin dan ook zeker aan bij andere bedrijven!


– Maartje Wagensveld, Stichting Kollektief

"

Wil jij dit ook?

Wil jij dit ook?